Oldalak

2012. május 11., péntek

Samsung Galaxy S3: Miért pont PenTile Amoled kijelző?

Mióta megjelent a Samsung legújabb Androidos csúcskészüléke, sokan csalódtak a kijelzőben. Egy bizonyos PenTile kijelzőtípusról lenne szó, ami eléggé megosztja az embereket. Az elődben nem ezt a technológiát alkalmazták, ezért sem aggódott senki a kijelzőt illetően.

Mi ez a PenTile Mátrixos megoldás?
A PenTile Matrix a pixelek elrendezését jelenti, lényege hogy kétharmada annyi alpixellel (Sub-Pixel) éri el a végeredményt, mint a hagyományos Real-Stripe Matrix (teljes RGB) technológia. Ennek az eljárásnk a során két zöld alpixel kerül egy kék és egy piros mellé, szemben a normális RGB mátrix-szal ahol, mint a neve is mutatja, minden színnek egy darab alpixele van. Mivel a felbontások meghatározásakor a zöld alképpontok számát veszik alapul, a 854 x 480 pixeles kijelzőn, ha PenTile elrendezéssel nézzük, 819.840 subpixel alkotja a teljes kijelzőt, ellentétben a klasszikus RGB elrendezéssel, ahol ehhez a felbontáshoz 1.229.760 alpixel tartozik. Ezáltal kevésbé éles lesz a végeredmény, közelről nézve pedig színek is torzulhatnak, ahogy "kilátszanak" a pixelek.

Miért utálják sokan?
Sajnos a kijelző tulajdonságaiból adódóan előfordulhat sávosodás, mely meglehetősen zavaró lehet például internetezéskor. A kijelzőn apró sávok jelennek meg, melyek a valóságban nincsenek ott. Mondhatni, ez csak a sasszemeket zavarhatja, de lefogadom senki nem örülne ha a méregdrága telefonján hasonlókat látna.
Egy sáv, aminek nem kéne ott lennie.
Sokan beszámoltak "szőrösebb" betűkről is, ami talán már tényleg elég szőrszálhasogatásnak tűnik a 720p felbontású kijelzők világában, de meg kell említeni a negatívumok listáján. Létező probléma, ám mondhatni elhanyagolható.

Egy fórumozó például ezt írta a Mobilaréna fórumán: "Az egyenes vonalak széle(pl betűké) recés, egyes színeket nem.tud.rendesen visszaadni, és sávosodik. Előbbi kettő ezen a felbontáson kevésbé zavaró, utóbbi viszont gond."
Zdanee nevű fórumtárs bővebben is kifejtette a probléma forrását:
"A hagyományos kijelzőkön egy pixel 3 subpixelből áll: Piros, Zöld, Kék (RGB). Ezek különböző kombinációjával kever ki bármilyen színt a képernyő. A PenTile esetén azonban egy pixel csak két komponenst tartalmaz: felváltva egy Piros-Zöld és egy Kék-Zöld párost. Erre kezdetben azért volt szükség, mert a kék alpixelek AMOLED technológiával gyártva nagyon rövid élettartamúak voltak, de a méret növekedésével arányosan növekedett az élettartamuk is, tehát kétszer akkora kék alpixel sokkal tovább bírta. Ekkor viszont a felbontást nyilván nem lehet egy szint felé növelni. Tehát kitalálták, hogy mivel az emberi szem a zöldre a legérzékenyebb, abból megtartják az eddigi mennyiséget, minden pixelben van zöld, a kéket kétszeresére növelik, így az sokáig működik, a piros meg marad minden második pixelben. Ez azért probléma, mert egyetlen szín kikeveréséhez így már két pixel szükséges, a fehér például egymás mellett lévő sárga és lila pixelek alkotják. Nagy felbontásnál ez persze kevésbé látszik, tehát akár még jó is lehetne. Van azonban egy olyan probléma, hogy a szövegek élsimítása nem egész pixelekben történik, ezért nem olyan recések az élek kicsi betűknél sem mondjuk egy alacsony felbontású laptop kijelzőn (nézd meg közelről a Word-ben a 6-os betűméretet!). Na ez a PenTile esetén nem működik, vagy legalábbis hamarabb kezd el romlani a minőség, tehát sok szövegnél, például böngészőben, esetleg ebook olvasásnál a PenTile kimondottan rossz élmény, még rosszabb, mintha hagyományos technológiával kisebb felbontású kijelzőt néznél."


A fehér szín megjelenítése is levonhat az élményből egy keveset, bár ezen hangolhattak a Samsung emberei a mostani kijelzőnél. Ugyan ez nem kapcsolódik szorosan a PenTile technológiához, de érdemes megnézni a jelentős különbséget.
Fehér, és kékes-fehér.
Azt gondoltam, az emberek megint problémáznak egy apró dolgon, aminek régen volt valóságalapja, ám a felbontások növekedésével nincs értelme a PenTile hibáiról beszélni. Azonban több beszámoló állította az ellenkezőjét. Hiába a nagy felbontás, előfordulhat a sávosodás, vagy a szőrösebb betűk. Van itt nekünk egy kép az XDA fórumáról, amin állítólag a Galaxy Nexus kijelzője sávosodik. Lehetséges, hogy  csak egy hibás darabról van szó? Update: Mint kiderült egyedi hibáról volt szó, és cserélték a telefont.

Galaxy Nexus + sávok

Hivatalos állásfoglalás.
"A Super Amoled kijelzők ellenállóbbak az idővel szemben." A kék sub-pixelek hamarabb elromlanak, ezért azokból kevesebb található a kijelzőben. Mindez garantálja a hosszú élettartamot, és ez az oka a kijelzőválasztásnak. Állítólag legalább 18 hónapot kell bírnia a kijelzőnek így. Összevetve a Galaxy Nexus-al, melynek felbontása megegyezik az SGS3 kijelzőjével, a pixelek közti hely kisebb lett. Mondjuk ez nem látszik a mikroszkóp alatt.
Image
Mikroszkóp alatt nincs sok különbség.

A cikk óta eltelt egy kis idő, így ideje visszatérni a témára egy kicsit. A PenTile kijelzőnek vannak hibái, ez tény, de a felhasználók nem panaszkodnak miatta az SGS3 kapcsán, ami azt jelenti amit én is gondoltam. A finomhangolás, és a hatalmas felbontás miatt, lehetetlen meglátni a hibákat, ami nem jelenti, hogy ne lehetne előidézni valami speciális háttér segítségével, hanem azt, hogy a mindennapi használat során biztos, hogy nem lesz probléma belőle.
Ha ezt meg tudjátok cáfolni, akkor küldjetek képet email-ben, és írjátok le milyen körülmények között sikerült elérni az eredményt, és bele fogom írni a posztba.

12 megjegyzés:

  1. Hmmm...Érdekes...Köszi az infót ! :(

    VálaszTörlés
  2. Nekem egy S3-om van a PenTile elrendezéssel semmi gondom nincsen inkább a kijelző ragasztásával ugyanis sötétben fekete vagy szürke háttérnél fekete ragasztófoltok láthatóak és ezek viszont nagyon zavarnak. Épp most van emiatt szervizben a telóm és ahogy olvasgattam fórumokon ez nem egyedi probléma. Ezen kívül teljesen elégedett vagyok vele a kontraszt és a színek gyönyörűek!

    VálaszTörlés
  3. Pontosan ugyanaz a problémám mint az előttem szólónak! :( Hátha valami megszállott profi tudja a választ, hogy ezek a fekete foltok eltüntetnek e...
    Ugyanis akkor nem cserélem ki, ha mondjuk "kiszáradhat" és eltűnik... Jó kérdés mi? :)
    Noss erre várnék valami értékes választ!
    Nagyon köszz

    "Nekem egy S3-om van a PenTile elrendezéssel semmi gondom nincsen inkább a kijelző ragasztásával ugyanis sötétben fekete vagy szürke háttérnél fekete ragasztófoltok láthatóak és ezek viszont nagyon zavarnak. Épp most van emiatt szervizben a telóm és ahogy olvasgattam fórumokon ez nem egyedi probléma. Ezen kívül teljesen elégedett vagyok vele a kontraszt és a színek gyönyörűek!"

    VálaszTörlés
  4. Helo. Nekem is ilyen telom van ezzel a problemaval. Erre a ragasztonyomos dologra van gari vagy vmilyen megoldas? Most vettem a telom es nagyon zavar a dolog foleg sotetben.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia,én személyesen voltam budaörsön a samsung szervízbe és az ügyintéző annyit mondot erre:,,A samsung nemrég adott ki egy közleményt hogy a kijelzőragasztási hibás készülékekbe nem cserélnek kijelzőt mivelhogy rengeteg ilyen van és a telefonálás funkciót ez nem gátolja".Majd a válaszom az ostoba picsának:,,Ha csak telefonálni akarok akkor nem 155e forintért veszek telefont!"Szóval én továbbra is azt hangsúlyozom hogy irány a fogyasztóvédelem!

      Törlés
  5. Sziasztok. En is eszrevettem a kijelzon ezeket a ragasztonyomokat az s3amon. Kisse zavaro kerdes hogy erdemes elkuldeni szervizbe emiatt? Mer zavaro de felek hogy a szervizben jobban szetbarmoljak. Es ha ennek a zavaro tenyezon kivul nincs hatulutoje akkor inkabb nem kockaztatnam meg. Bocsi az ekezetek hianyat de telon irtam.

    VálaszTörlés
  6. Kedves ragasztási problémákkal kűzködő embertársaim!!!Sajnos veletek együtt én is egy ilyen problémás galaxy s3ba futottam bele!Szerintem de javítsatok ki ha nincs igazam,egy 155ezer forintos készüléknél már annyi elvárása az embernek csak lehet hogy ne csúfítsák különböző foltok és csíkok(sötétben,sötét háttérnél)a kijelzőjét!!!Beregisztráltam a samsung szervíznél,helyszíni javítást igényeltem közel 8napja és még csak az időpont egyeztetés miatt sem hívtak fel ezek a patkányok(SAMSUNG-TELEMAX).Irány a fogyasztóvédelem!

    VálaszTörlés
  7. Nalam is ugyanez a szitu fekete hatteren latszik a sotet ragaszto folt:(( elegge gaz egy ilyen kaliberu telonal

    VálaszTörlés
  8. Már megijedtem hohy csak az én kijelzőm ilyen foltos... most megnyugodtam mert legalàbb tudom h a többi s3 is ilyen (én meg már azt hittem beázott vagy valami)

    VálaszTörlés
  9. Az én telóm is foltos :( Galaxy S III

    VálaszTörlés
  10. Nekem S4 van, az számomra hibátlan.

    VálaszTörlés
  11. nekem egy samsung galaxy note 1-em van es nekem is ugyan ugy latszik a sotet foltok fekete hatterben...vegulis ez tovabb romlik??? Tonkre megy???

    VálaszTörlés